آوریل 28, 2023

انتخاب کولر گازی مناسب با فضای مورد نیاز

کم‌کم به روزهای گرم تابستان نزدیک می‌شویم و داشتن یک کولر گازی کارآمد که ما را از خطر ذوب شدن در این هوا نجات دهد!! الزامی است. چراکه نمی‌توان به خاطر گرمای هوا، سه چهار ماه از سال را بی برنامه گذراند؛ بلکه باید با انتخاب یک کولر کاربردی و قدرتمند، با گرما کنار آمد و فارغ از تاثیر آن، عملکرد طبیعی را حفظ نمود. خصوصا برای مجالس و مهمانی‌های رسمی، حفظ شرایط دمایی ایده‌آل از اهمیت بیشتری برخوردار است و باید بدانیم انتخاب کولر گازی مناسب با فضای مورد نیاز چه اصولی دارد؟

ما در مجموعه بزرگ ساوانا، با سال‌ها سابقه درخشان برآنیم تا با اجاره بهترین تجهیزات مجالس، شما را در برگزاری مراسمات مهم یاری کنیم. از آنجایی که انتخاب کولر گازی مناسب با فضای مورد نیاز از دغدغه‌های اصلی شما مشتریان گرامی بوده و برای بهره‌وری مناسب شما در مجالس ضروری است، در این نوشته به نکات مهم آن می‌پردازیم.

اهمیت انتخاب کولر گازی مناسب با فضای مورد نیاز

شاید با خود فکر کنید که مگر انتخاب کولر گازی چه کار مهمی است که باید به نکات آن توجه کنیم!؟ اما اگر قصد برگزاری مهمانی یا مجلسی دارید و یا حتی برای منزل خود به دنبال کولر گازی هستید، باید بدانید که انتخاب کولر گازی مناسب با فضای مورد نیاز از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است. چراکه ظرفیت سرمادهی کولر گازی بر حسب متراژ مورد نظر، در درجه اول سرعت و قدرت خنک کنندگی محیط را تعیین می‌کند. و از آنجایی که هدف شما از اجاره کولر گازی تنظیم دمای محیط بوده، باید کولری را انتخاب کنید که بتواند در کوتاهترین زمان، هوایی مناسب را برای تمام محیط فراهم کند.

از سوی دیگر، هر کولر با توجه به ظرفیت سرمادهی خود بر حسب متراژ فعالیت می‌کند. پس اگر ظرفیت کولر با متراژ مورد نظر همخوانی نداشته باشد، آسیب‌هایی به دستگاه وارد خواهد آمد. اگر ظرفیت سرمادهی کولر نسبت به محیط کمتر یا بیشتر باشد، فشار مضاعفی به آن وارد می‌شود و ممکن است هزینه‌های زیادی برای تعمیر و تعویض دستگاه را به دنبال داشته باشد. (اگر بخواهیم کمی تخصصی‌تر به سازوکار کولر بنگریم، کولرها باید با توجه به ظرفیت سرمادهی خود فعالیت کرده و پس از تهویه هوا، کمپرسور خود را خاموش کنند. اما اگر از کولری با ظرفیت کمتر از متراژ محیط استفاده کنید، این کمپرسور باید مادام و بدون وقفه فعالیت کند تا از پس سرد کردن محیط وسیع بر بیاید!)

 

BTU  واحد تخصصی انتخاب کولر گازی مناسب با فضای مورد نیاز

برای گرما و انرژی که در اثر تغییرات دمایی مبادله می‌شود، یکاهای متعددی چون کالری، ژول و.. تعیین شده است. اما یکی از یکاهای سنتی گرما و حرارت، یکای گرمایی انگلیسی یا British Thermal Unit  است که کاربردهای مختلفی دارد. اما یکی از مهمترین کاربردهای این کمیت، سنجش میزان تبادل انرژی در مساحت مشخص است که به عنوان ظرفیت سرمادهی کولرهای گازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخلاف تصور عموم این کمیت قدرت تولید دمای کمتر را نشان نمی‌دهد. بلکه عدد مربوط به BTU  قدرت سرمادهی کولر را نشان می‌دهد که متناسب با متراژ محیط سنجیده می‌شود. یعنی این شاخص مربوط به میزان برودتی است که در واحد مساحت و از طریق کولر وارد محیط می‌شود و ظرفیت سرد کنندگی را نمایش می‌دهد. اما از کجا بفهمیم که ظرفیت هر کولر چند هزار است؟

معمولا در مشخصات هر کولر و تجهیز سرمایشی دو عدد با یکای BTU  آمده است. این دو عدد نشان دهنده انرژی ورودی دستگاه (از طریق مصرف سوخت) و انرژی خروجی آن هستند که به ترتیب، ظرفیت و بازده دستگاه را نمایش می‌دهند. طبیعتا هرچه این عدد بیشتر باشد، کولر برای فضاهای بزرگتر بهتر عمل می‌کند و هرچه BTU  کمتر باشد، باید در محیط‌های با متراژ پایینتر مورد استفاده قرار گیرد.

 

انتخاب کولر گازی مناسب از طریق BTU

برای محاسبه دقیق ظرفیت کولر گازی متناسب با محیط مورد نظر شما، باید از مهارت و تجربیات یک متخصص بهره برد و این تشخیص دقیق معمولا بدون دانش لازم امکانپذیر نمی‌باشد. متخصصان مجموعه ساوانا بر اساس آب و هوای منطقه مورد نظر، مساحت و متراژ محیط، نوع و اندازه پنجره‌ها و دیگر پارامترهای لازم، به شما اطلاعات دقیقی راجع به ظرفیت کولر گازی مورد نیازتان می‌دهند. شایان ذکر است افزون بر این عوامل، موقعیت ساختمان در بین طبقات مختلف، تعداد در و پنجره‌ها، عایق‌های حرارتی محیط و میزان رفت و آمد در ساختمان نیز روی سرمادهی کولر شما تاثیرگذار هستند و باید در محاسبه دقیق ظرفیت مد نظر قرار داده شوند.

البته نگران نباشید؛ شاید محاسبه دقیق BTU  برای اماکن عمومی با متراژ بالا کمی دشوار و پیچیده باشد. اما با یک فرمول و مقیاس ساده می‌توان ظرفیت سرمادهی لازم برای محیط‌های کوچک و متوسط را محاسبه کرد. به‌طوری‌که برای طبقات میانی ساختمان به ازای هر یک متر مربع حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ BTU  ظرفیت سرمادهی مورد نیاز است و این مقدار برای طبقات بالایی کمی افزایش می‌یابد. از این رو اگر قصد انتخاب کولر گازی مناسب با فضای مورد نیاز در طبقات آخر را دارید، به دلیل تابش نور خورشید بر سقف و گرم شدن آن، به ازای هر متر مربع لازم است ظرفیت ۶۰۰ تا ۸۰۰ BTU  را در نظر بگیرید.

گاها برای محاسبه سریع میزان BTU  مورد نیاز، از جدولی استفاده می‌‌کنند که BTU  لازم برای هر متراژ در آن درج شده است. به عنوان مثال در این جدول ذکر شده که برای سرمایش محیطی با متراژ ۶۰ تا ۷۵ مترمربع، ۳۰.۰۰۰ BTU  الزامی است. همچنین سالن‌های برگزاری مجالس با متراژ ۹۰ تا ۱۲۰ مترمربع، نیازمند کولری با ظرفیت ۴۸۰۰۰ BTU  هستند.

 

در نهایت…

در این نوشته سعی کردیم مهمترین نکات لازم برای انتخاب کولر گازی مناسب با فضای مورد نیاز را شرح دهیم. امید است با این راهنمایی جامع بتوانید ظرفیت سرمادهی کولر گازی مناسب خود را تشخیص دهید و ضمن محافظت از دستگاه، به بازدهی خوبی دست یابید. خوب است بدانید که تمامی تجهیزات و امکانات مجالس از جمله کولرهای گازی متنوع، با دارا بودن نشان استاندارد و بالاترین کیفیت خدمت شما ارائه می‌شوند. بهتر است با انتخاب مناسب کولرها برحسب متراژ محیط، سلامت آن‌ها را حفظ کنید تا نیازی به تعویض قطعات یا انجام تعمیرات نباشد. کولرهایی که متناسب با متراژ محیط انتخاب می‌شوند، در سریعترین زمان ممکن، دمای محیط را تنظیم می‌کنند و شرایط مساعدی را برای برگزاری مهمانی‌ها و مجالس فراهم می‌آورند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest