ژوئن 4, 2023

چیلر یا کولر گازی

پیشرفت تکنولوژی و توسعه صنایع گوناگون سبب شده تجهیزات گرمایشی و سرمایشی کارآمدی دردسترس عموم قرار گیرند که از جمله این تجهیزات می‌توان به چیلر (چیلرهای مرکزی و مینی چیلر) و همچنین کولر گازی یا اسپلیت اشاره کرد. این تجهیزات به منظور تهویه مطبوع و سرمایش محیط در فصول گرم سال کاربردهای گسترده‌ای دارند و هر یک با توجه به موقعیت، ظرفیت سرمایشی و امکانات خاص خود، در شرایط خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وقتی قصد خرید تجهیزات سرمایشی را دارید، انتخاب از بین مدل‌های متنوع بسیار سخت است. چراکه انواع چیلر و کولر گازی از شرکت‌های مختلف کاربردهای متنوعی دارند و برحسب فضای مفید ساختمان، موقعیت قرارگیری آن و آب و هوای مد نظر، می‌توانند بازدهی خاصی را ارائه دهند. بسیار مهم است که با انتخاب تجهیز سرمایشی مناسب، نهایت بازدهی را از هزینه پرداختی خود داشته باشید و متناسب با فضای ساختمان، به نتیجه دلخواه دست یابید.

ما در مجموعه بزرگ ساوانا بهترین و باکیفیتترین تجهیزات سرمایشی، کولر گازی، چیلر و تجهیزات مجالس را به شما عزیزان اجاره می‌دهیم تا با پرداخت هزینه‌ای معقول از خدمات مد نظر برخوردار شوید. اما پیش از خرید یا اجاره این تجهیزات سرمایشی باید بدانید دقیقا به چه دستگاهی نیاز دارید و باید چه اقدامی انجام دهید تا نهایت بهره‌وری را داشته باشید.

 

مقایسه چیلر و کولر گازی (اسپلیت)

تفاوت‌های زیادی بین کارکرد کولر گازی و چیلر وجود دارد که در ادامه به طور مفصل هر یک از این تفاوت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم‌ تا بتوانیم سوال “چیلر یا کولر گازی؟” را به بهترین شیوه پاسخ دهیم‌‌.

  • ظرفیت و قدرت سرمایشی

اولین پارامتر مهم و تاثیرگذار در انتخاب بین چیلر یا کولر گازی، ظرفیت سرمایشی دستگاه است. معمولا انواع کولرهای گازی یا اسپلیت را در محیط‌های با متراژ کم مورد استفاده قرار می‌دهند و سقف استفاده از آن‌ها محیطی با مساحت ۱۵۰ متر است. شیوه استفاده از این تجهیزات سرمایشی به طوری است که حتی اگر اتاق‌ها یا سالن زیر ۱۵۰ متر باشند، برای سرمایش هر یک از این‌ها باید یک کولر گازی در نظر گرفت که هزینه را شدیدا افزایش می‌دهد. و این درحالیست که یک چیلر می‌تواند محیط‌هایی وسیع اعم از اماکن مسکونی، تجاری، فرهنگی و اداری، صنعتی و ورزشی را خنک کند.

افزون بر توان سرمایشی، ظرفیت و کاربرد تجهیزات در گرمایش محیط نیز مسئله‌ای مهم است. چراکه کولرهای گازی توان زیادی در تامین گرمای محیط ندارند و استفاده از آن‌ها به منظور گرمایش، مصرف بالای انرژی و افزایش هزینه را به دنبال خواهد داشت. پس افراد مجبور می‌شوند در کنار اسپلیت از رادیاتور، بخاری و یا پکیج استفاده کنند. اما هواسازها یا فن کویل‌هایی که وابسته به چیلر هستند، برای گرمایش محیط نیز کارآمد هستند و هیچ یک از این مشکلات را ندارند.

 

  • موقعیت نصب و جلوه بصری

در مورد اماکن مسکونی، تجاری و اداری یکی از مهمترین مسائل در انتخاب چیلر یا کولر گازی، جلوه بصری دستگاه است. معمولا برای نصب مینی چیلر و چیلر دستگاه مرکزی و قسمت اصلی را در حیاط، پشت بام یا موتورخانه قرار می‌دهند و از مکانی دور از دید افراد، کویل‌ها یا هواسازها را وارد محیط داخلی می‌کنند. این سبب می‌شود که چیلر جلوه بصری بهتری داشته باشد و به دلیل موقعیت نصب خود، نظم نمای ساختمان را برهم نزند.

اما در مورد کولر گازی معمولا چنین چیزی وجود ندارد‌‌. کولر گازی دارای کندانسور و یونیت خارجی است که در قسمت بیرونی ساختمان نصب می‌شوند و در دید افراد جلوه خوبی نخواهند داشت. خصوصا وقتی که چند واحد مختلف از ساختمان چندین کولر گازی را نصب کنند، چندین یونیت خارجی از بالکن و حیاط بیرون می‌زنند که ظاهر خوشایندی ایجاد نمی‌کنند. پس خصوصا برای ساختمان‌هایی که چند واحد مجزا دارند، چیلر انتخاب هوشمندانه‌تری است و جلوه زیباتری پدید می‌آورد.

  • تنظیم رطوبت هوا

در برخی اماکن و محیط‌های خاص درمانی، آموزشی و… نیاز است که علاوه بر دمای محیط، رطوبت هوا را نیز تنظیم کنید. در این مواقع باید در انتخاب تجهیزات سرمایشی مناسب، حساس‌تر باشید. در سازوکار کلی، کارکرد کولر گازی یا اسپلیت و همچنین چیلر به نحوی است که براساس چرخه تبرید تراکمی و آب سردی که در هواسازها (کوئل‌ها) در جریان است، فعالیت می‌کنند و اینگونه باعث کاهش رطوبت هوا می‌شوند. اما اینکه هوشمندانه و دقیق بتوانند رطوبت را کاهش یا افزایش دهند، به نوع خاص دستگاه نیاز دارد. در واقع تنها چیلر و مینی چیلرها هستند که می‌توانند به طور دقیقی رطوبت محیط را به حد مورد نظر برسانند و اسپلیت چندان کارایی در این مورد ندارد.

  • انرژی مصرفی و صرفه اقتصادی

یکی دیگر از مسائل مهم در هزینه و مزایا و معایب چیلر و کولر گازی انرژی مصرفی این تجهیزات است. به‌طورکلی انواع اسپلیت، کولر گازی، چیلر و مینی چیلر از انرژی برق برای فعالیت موتور الکتریکی خود استفاده می‌کنند که این، عاملی برای افزایش هزینه‌ها است. اما برخی از انواع چیلرها نیز وجود دارند که تحت عنوان چیلر گازسوز شناخته می‌شوند و از انرژی موجود در گاز شهری، انرژی مورد نیاز فعالیت خود را تامین می‌کنند.

چیلرهای گازسوز یا GHP  به نسبت دیگر چیلرها به صرفه‌تر هستند. چراکه قیمت گاز در کشور ما کمتر بوده و هزینه فعالیت این تجهیزات پایینتر است. چیلرهای گازسوز به جای موتور الکتریکی، از موتور احتراق داخلی بهره می‌برند و بدین ترتیب از طریق سوزاندن سوخت، انرژی مورد نیاز خود را تامین می‌کنند. از آنجایی که این انرژی از طریق سوخت به دست می‌آید، بستری فراهم می‌شود که دستگاه به منظور گرمایش محیط نیز مورد استفاده قرار گیرد و نیازی به تهیه پکیج یا سیستم گرمایشی دیگری نباشد.

 

در مورد خرید چیلر و کولر گازی، نباید اولویت شما هزینه باشد. چراکه مهمتر از هزینه دستگاه، کیفیت، کارایی، امکانات و قابلیت‌های آن است. درواقع مقایسه قیمت چیلر و کولر گازی کار چندان ساده و هوشمندانه‌ای نمی‌باشد. چراکه هزینه انواع چیلر، مینی چیلر، اسپلیت و کولر گازی با در نظر گرفتن پارامترهای متعددی تعیین می‌شود و شرکت سازنده دستگاه تاثیر به سزایی در قیمت آن دارد. با توجه به بودجه‌ای که برای خرید تجهیزات سرمایشی در نظر دارید، می‌توانید دستگاه‌های خارجی و وارداتی را نیز انتخاب کنید که طبیعتا نسبت به تولیدات داخلی از هزینه بالاتری برخوردار هستند.

 

سخن پایانی

در این نوشته به طور جامع و کاربردی چیلر و کولر گازی را مورد بررسی قرار دادیم. اما ممکن است شرایطی پیش بیاید که نیازی مداوم و همیشگی به کولر گازی نداشته باشید و تنها برای چند روز بخواهید تجهیزات سرمایشی را به راه بیندازید. در این صورت می‌توانید از امکانات اجاره کولر گازی و چیلر بهره ببرید و با بهترین هزینه تجهیزات سرمایشی را اجاره کنید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest